۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۸
کد خبر: ۵۶۳۳۳۷
آیت الله مکارم شیرازی:

اخلاق باید در جامعه نهادینه شود | لزوم رعایت اخلاق در گفت وگوهای سیاسی

حضرت آیت الله مکارم با بیان این که اخلاق باید در گفت وگوهای سیاسی رعایت شود، گفت: متأسفانه در انتخابات های گذشته شاهد توهین ها و تهمت هایی از سوی برخی کاندیداها بودیم که مطابق با اخلاق نبود.
جلسه درس اخلاق حضرت آیت الله مکارم شیرازی جلسه درس اخلاق حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید چهارشنبه شب در آخرین درس اخلاق خود در سال تحصیلی 96-97 که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، ضمن تبریک خجسته میلاد با سعادت حضرت ولی عصر(عج) و با اشاره به اینکه اخلاق به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم می شود، گفت: مراد از اخلاق عمومی آن است که همه انسان ها بدون استثنا باید به آن ها آراسته باشند و از نقاط مقابل آن ها پرهیز کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: صفاتی همانند سخاوت، امانت داری در دایره اخلاق عمومی هستند.

وی به مفهوم اخلاق خصوصی اشاره کرد و اظهار داشت: این نوع اخلاق مخصوص گروه های خاص است و به 14 شاخه تقسیم می شود که در اسلام برای هر کدام روایت و برنامه وجود دارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی نخستین شاخه اخلاق خصوصی را «اخلاق در خانواده» معرفی و عنوان کرد: روایات بسیاری در این رابطه وجود دارد که اگر به آن ها عمل می شد، بی تردید شاهد آمار بالای طلاق و مشکلات خانوادگی در خانواده ها نبودیم.

این مرجع تقلید «اخلاق در مدارس» را دومین شاخه اخلاق خصوصی خواند و بیان کرد: اگر به اخلاق در مدارس عمل شود، همه حوزه های علمیه به قطعه ای از بهشت تبدیل خواهند شد.

وی اضافه کرد: همچنین اگر به اخلاق مدرسه در دانشگاه ها و سایر مدارس تحت نظر آموزش و پرورش نیز عمل می شد، بی شک خروجی آن ها دانشجویان تراز اسلامی بود، اما متأسفانه در برخی موارد شاهد هستیم که محصول مدارس و دانشگاه ها آن محصولی نیست که مورد پسند اسلام باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی سایر شاخه های اخلاق خصوصی را اینگونه توصیف کرد: اخلاق در کسب و کار، اخلاق در سفر، اخلاق دوستان با دوستان، اخلاق پزشکی، اخلاق با مخالفان و دشمنان، اخلاق با غیر مسلمانان، اخلاق در میدان جنگ، اخلاق در مقام قضاوت، اخلاق با حیوانات، اخلاق در محیط زیست، اخلاق بزرگتر ها نسبت به کوچکترها و بالعکس و اخلاق در میدان سیاست نیز سایر شاخه های اخلاق خصوصی هستند که در اسلام برای هرکدام برنامه ای خاص وجود دارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ابراز کرد: اخلاق باید در انتخابات ها و گفت وگوهای سیاسی رعایت شود؛ متأسفانه در انتخابات های گذشته شاهد توهین ها و تهمت هایی از سوی برخی کاندیداها بودیم که مطابق با اخلاق نبود.

وی با بیان این که تاکنون بیشتر جنبه های عمومی اخلاق از سوی اساتید و علما مطرح شده است، بر ضرورت پرداختن محققان و اساتید فن به جنبه های خصوصی اخلاق تأکید کرد و عنوان داشت: تا زمانی که به بررسی دقیق و بیان کامل جنبه های اخلاق نپردازیم، مشخص نمی شود که در اسلام چه برنامه های جامعی برای اخلاق وجود دارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه نخستین چیزی که در اخلاق عمومی باید بدان توجه کرد، تواضع در برابر تکبر است، خاطرنشان کرد: نخستین برنامه ای که خلاف این مهم واقع شد، تکبر ابلیس بود که در مقابل آدم سجده نکرد و سرانجام تکبر ورزیدنش به کفر انجامید و از درگاه ایزدی رانده شد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه یکی از آثار تکبر «کفر» است، اضافه کرد: خودبزرگ بینی، خودبرتربینی، خودپسندی، خودشیفتگی، خودخواهی و انحصارطلبی از دیگر پیامدهای تکبر است./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات